Září  2018
Po Út St Čt So Ne
   
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
WPEC is proudly sponsored by
True Media Concepts

DC Sound

Podlesí, Němčí 10

Ústí nad Orlicí

Tel.: +420 775 987 299

E-mail: info@dcsound.cz

Jak správně nastavit zvuk kapely – úvodem


Vloženo: 3.Prosinec 2012

Nelíbí se vám zvuk Vaší kapely na koncertě? Ve zkušebně se neustále zesilujete jeden přes druhého a stejně nikdo neslyšíte nic? Pokud ano je tento text určen právě vám.

Úvodem

Spousta kapel i posluchačů se snaží veškerou vinu špatného zvuku při live vystoupení svádět na zvukaře. Já z pohledu muzikanta i zvukaře musím konstatovat, že né vždy za všechno může zvukař, ba naopak. Zvukař je bezpochyby jedním ze základních článků zvukového řetězce, ale velikou roli vtom, jak bude zvuk srozumitelný, hrají akustické vlastnosti prostoru. Ve starých sálech postavených za „minulého režimu“, kde jsou všechny stěny holé a podlaha je z parket, lze jen těžko udělat solidní zvuk. O tyto hladké povrchy vzniká spousta odrazů a díky tomu je výsledný zvuk jedna velká koule. Tento vliv se dá kompenzovat vhodnou equalizací, výsledek ovšem nikdy nebude stoprocentní. Obrovský rozdíl je také v tom, zda je tento prostor zaplněn posluchači, nebo účast na koncertě není zrovna hojná. Posluchači mohou přeci jen alespoň trochu zatlumit daný prostor a výsledný zvuk je pak čitelnější.

Další !!!OBROVSKÝ!!! vliv na zvuk (a to obrovský opravdu zdůrazňuji) má kapela samotná. Jedná se hlavně o frekvenční rozdělení jednotlivých nástrojů a aranžmá skladeb.

Aranžmá skladeb

Nejprve se budu věnovat aranži, frekvenční rozdělení a jak vylepšit zvuk nástrojů proberu v dalším článku.

Ze zkušeností, které jsem načerpal zvučením, bych doporučoval vyhýbat se zbytečnému prolínání jednotlivých nástrojů. Např. když mají vyhrávku klávesy, nebo dechové nástroje, není dobré hrát na kytary další melodický podklad. Nástroje tak hrají jeden přes druhý a výsledek je spíš na škodu. V tomto případě bych jako podklad volil pouze nějaký akordový doprovod. Daleko lépe potom vyzní základní melodie. Pokud i přesto chcete hrát v kytarovém podkladu také melodii, zahrajte jí třeba o oktávu níže. Další věc, které bych se raději vyhnul, je kombinace zpěvu a dechových nástrojů . Frekvenční spektra dechových nástrojů a hlasu se překrývají a ve výsledku může opět dojít k znečitelnění. Daleko lepšího efektu docílíte, když zpěv s dechovými nástroji prostřídáte.  Co se týká kláves, tak tam je to podobné. Pokud klávesy hrají základní melodii (vyhrávku) je lepší u ostatních nástrojů použít obyčejný akordový doprovod a zpěv do této vyhrávky raději nekombinovat. Obvykle vyzní lépe pomalá chytlavá melodie, než nějaké dvouruké etudy.  Pokud hrají klávesy doprovod, raději bych volil zvuk obyčejného klavíru. Tento zvuk daleko lépe „proleze“ zbytkem nástrojů. To samozřejmě neplatí vždy, někdy je potřeba vyloudit nějaký méně obvyklý zvuk a v tomto případě je to na uvážení klavíristy, jaký zvuk použije. Měl by mít ale na vědomí, že né vždy bude hrát v dobře zatlumené zkušebně, kde může být daný zvuk použitelný, avšak při vystoupení ve výše zmiňovaných akusticky nedokonalých  prostorách se z tohoto zvuku stane nepříjemně řezavá pila.

Frekvenční rozdělení

Toto obvykle bývá kámen úrazu. Spousta muzikantů nastavuje zvuk svého nástroje tak, aby zněl sám o sobě dobře. Zapomínají však tento zvuk poupravit v momentě, kdy hraje celá kapela a následně vyvstalý problém, že se neslyší, řeší zesílením. Potom dochází k tomu, že v kapele přeřváváte jeden druhého a výsledek je hrozná koule, přičemž místo zesílení by stačilo pootočit korekce tak, aby si jednotlivé nástroje co nejméně zasahovali do svých frekvenčních pásem. Kapely, co toto udělají, mají na živo obvykle velice kvalitní zvuk, který zvukaři stačí pouze zesílit bez dalších úprav.

Za DCsound Petr Sigl.

Napsat komentář

*
„Tragédie žen spočívá v tom, že se každá nakonec podobá své matce.“ Oscar Wilde