Leden  2018
Po Út St Čt So Ne
   
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  
WPEC is proudly sponsored by
True Media Concepts

DC Sound

Podlesí, Němčí 10

Ústí nad Orlicí

Tel.: +420 775 987 299

E-mail: info@dcsound.cz

Jak správně nastavit zvuk kapely – nástroje


Vloženo: 5.Prosinec 2012

V této části bych rád řekl něco o tom jak upravit zvuk nástrojů.

Kytary

Tento nástroj mi je ze všech nejbližší a myslím, že hlavně v rockové a metalové muzice na jeho zvuku velice záleží.  Pokud kytarista špatně nastaví zvuk, může absolutně zničit zvuk celé kapely a zvukař s tím bohužel nic neudělá!

Mnoho kytaristů se snaží napodobit zvuky svých slavných vzorů, které slyší z jejich CD. Zapomínají ale nato, že takovýto zvuk kytary prošel mnoho úpravami ve studiu a se základním zvukem potom nemá moc společného. Díky takovýmto situacím často kytaristi používají zbytečné množství zkreslení a co hůř, nastavují neuvěřitelné množství basů. Často takovýto zvuk komentují slovy „tlačí jako blázen, roluje nohavice …“ Ano, jako kytarista mám taky rád plnej, hustej zvuk, ale takovýto zvuk se v kapele těžko prosadí. Doporučuji basů spíše míň než víc. Tím spíš, pokud jde o vystoupení ve vnitřních prostorách. Vždyť na basy je v kapele přece basa! Takový můj malý typ pro nastavování basů ve zvuku kytary: Nastavím zvuk, o kterém si myslím, že by mohl znít dobře a potom odejdu i s kytarou ze zkušebny. Poslechnu si tento zvuk přes přivřené  dveře nebo okno a pokud  je zvuk srozumitelný, tak je v pořádku. Pokud nerozumím tomu co hraju, stačí obvykle ubrat basy a opakovat tento postup dokud se zvukem nejste spokojeni. Potom, co nastavíme množství basů a zkreslení, můžeme se věnovat nastavení barvy zvuku kytary. Ta je důležitá pro prosazení v celkovém zvuku kapely. Pokud je sestavení kapely klasika (bicí, kytary, basa zpěv)  můžeme si dovolit nastavit zvuk kytary plnější (hustší).

Pokud máte v kapele klávesy, nebo používáte samply, je lepší kytarový zvuk nastavit spíše středový (nejlépe v nižších středech )  a uvolnit tak prostor ve výších frekvencích právě těmto nástrojům. Díky tomu vznikne i větší prostor pro zpěv.

Basa

Co se basy týče, tak zde je velice těžké najít optimální zvuk. Obvykle je spíš na škodu celkového mixu zdůrazňovat u basy středy a snažit se docílit co největší srozumitelnosti nástroje. Takto upravená basa se často přetahuje o své místo s elektrickou kytarou. Osobně mám radši kulatější agresivní zvuk basy např. po vzoru KORN.  Takovémuto zvuku basy není sice rozumět každý tón, ale zato zní celkový mix daleko plněji a hutně.

Bicí nástroje

Vzhledem k tomu, že na klubových festivalech obvykle bývají  erární bicí,  se zde nebudu příliš rozepisovat. Informace o tom, jak připravit bicí pro live zvučení, najdete v mém článku „Jak připravit bicí na live zvučení“. Zde se budu věnovat částem bicích, které si každý bubeník vozí svoje. Začneme třeba virblem. Ze svých zkušeností mohu říci, že daleko lépe se prosazuje virbl s krátkým, ostrým zvukem, s utaženým struníkem. V případě činelů nastává problém. Obvykle pokud se jedná o vystoupení v akusticky špatném prostoru a pokud má bubeník hlasité činely, je třeba trochu ubrat na razanci úderu do činelu, jinak z výsledného zvuku kapely bude jen řezavá koule. Bohůžel zvukař s tímto problémem moc nenadělá a řešení je jedině činely přeřvat větším výkonem, ale to už potom většina posluchačů neunese míru hlasitosti  a odchází se raději občerstvit k baru :) Dalším obrovským problémem při zvučení bicích je bubeník samotný. Většina bubeníků, které jsem kdy zvučil, kolísá v síle úderu jak kopáku, tak virblu, popřípadě přechodů. K tomuto nežádoucímu jevu dochází obvykle při rychlejším tempu. Příklad z praxe: bubeník jede rytmus s rychlými kopáky, a co se nestane? Kopák najednou není slyšet..no tak ho zesílím, jenže v momentě, kdy bubeník přejde na pomalý rytmus, začne daleko razantněji „kopat“ a mě pak celý mix svítí červenými kontrolkami indikujícími přebuzení.  Samozřejmě, že se tento bubenický nedostatek dá eliminovat použitím kompresoru, ale někdy jsou ty rozdíly v síle úderu tak velké, že ani kompresor nepomůže. V takovémto případě bych doporučil použití trigerů a bicí bych nasamploval.

Pokud někdo máte jinou zkušenost s výše popsanou tématikou, napište mi, můžeme o daném problému podiskutovat a já případné nejasnosti upravím.

Za DCsound Petr Sigl.

Jedna reakce na “Jak správně nastavit zvuk kapely – nástroje”

  1. zvuk kapely says:

    Až na nějaké vyjímky…

Napsat komentář

*
Pro nárůst svalové hmoty glutamin aminokyselina